به گزارش روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان همدان، از ابتدای امسال حذف قبض کاغذی برق در راستای سیاستهای دولت الکترونیک، جزو برنامههای وزارت نیرو قرار گرفته است و طی آن به مرور زمان قبض کاغذی حذف شده و اطلاعات قبض به صورت پیامک و سایر درگاهها مانند وبگاه شرکت توزیع و برنامه «همراه برق» به اطلاع مشترکان میرسد.
همزمان با اجرای این طرح در کشور، استان همدان نیز با استفاده از روشهای مختلف و آگاهیرسانی به مردم سعی در حذف قبوض کاغذی برق کرده است.
* وجود 750 هزار مشترک برق در استان همدان
معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق استان همدان با بیان اینکه 750 هزار مشترک در استان همدان وجود دارد، گفت: روزانه 100 مأمور کار کنتورخوانی و توزیع صورتحسابها را برعهده داشتند.
سعید فریدونی با بیان اینکه طرح حذف قبوض کاغذی در راستای دولت الکترونیک صورت میگیرد، بیان کرد: طبق برنامهریزیهای صورت گرفته، مشترکان برق از ابتدای مهرماه به جای دریافت قبض کاغذی برق، اطلاعات مصرف خود را از طریق پیامک دریافت کردهاند.
وی با اشاره به اینکه اطلاعات قبض به صورت پیامک و سایر درگاهها مانند همراه برق، برنامههای تلفن همراه، درگاه اینترنتی و… به اطلاع مشترک میرسد، گفت: اول اردیبهشت ماه طرح حذف قبض کاغذی از سوی وزارتخانه ارسال شد که بر مبنای آن ما نیز با روشهایی چون ساخت تیزر، موشن گرافی، نصب بنر در سطح شهر و اطلاعرسانی و فرهنگسازی برای مردم در راستای ارائه شماره همراه خود برای صدور صورتحسابهای برق شدیم.
این مسوول با بیان اینکه در این روش تنها10 درصد مردم مشارکت کردند، عنوان کرد: از آنجایی که طرح باید از اول مهر ماه اجرایی میشد اقدام به مراجعه به درِ منازل و استفاده از دفاتر آی سی تی و دهیاریهای روستاها کردیم.
فریدونی با اشاره به اینکه 15 مرداد ماه کار جمعآوری تلفن در شهرستان کبودراهنگ به عنوان نخستین شهر استان با 95 درصد به پایان رسید، بیان کرد: کار جمعآوری اطلاعات شهرستان رزن نیز دهم شهریور ماه و کل استان در 30 شهریور ماه اتمام یافت.
این مسوول با بیان اینکه 4 یا 5 درصد از مشترکان باقی ماندهاند، گفت: این افراد شامل افراد مسن که هیچگونه تلفن همراهی ندارند، واحدهای آپارتمانی که برق آنها مشترک است و.... میشود.
وی در ادامه سخنان خود به مزایای حذف قبوض کاغذی پرداخت و عنوان کرد: با اجرای طرح هوشمندسازی، علاوه بر حفظ محیط زیست، کاهش هزینهها و صرفه اقتصادی آن کارهای مردم با سرعت و سهولت بیشتری انجام میشود.
وی عنوان کرد: با توجه به اینکه کاغذ عمدتا در کشور ما وارداتی است حذف قبض کاغذی کمک شایانی به جلوگیری از قطع درختان در کشور نیز میکند.
این مسوول بیان کرد: در قبض سبز مشاهده و دریافت هزینه مصرف تنها از طریق پیامک و وبگاه شرکت برق، سامانه تلفنی و برنامه همراه برق امکانپذیر است و افراد برای این منظور باید اطلاعات خود را در سامانه ثبت کنند.
فریدونی با تأکید بر اینکه با اجرای این برنامه هیچگونه تغییری در نحوه محاسبه تعرفه برق مشترکان رخ نداده است، افزود: با اجرای این برنامه تنها قبوض پیامکی و الکترونیکی جایگزین قبوض کاغذی شده و هیچ تغییری در نحوه محاسبه، مالیات، عوارض و سایر جزئیات قبوض رخ نداده است.
به گفته این مسوول براساس برنامهریزی انجام شده در مهر ماه امسال از محل صرفهجویی اجرای این طرح همچون چاپ کاغذ و توزیع آن، حدود 5 هزار بسته آموزشی تهیه و در اختیار دانشآموزان مناطق محروم و کم برخوردار استان قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه 607 هزار مشترک در بخش خانگی، 30 هزار مشترک در بخش عمومی، 12 هزار و 600 مشترک در بخش کشاورزی، 6هزار مشترک در بخش صنعتی و 90 هزار مشترک نیز در سایر بخشها وجود دارد، عنوان کرد: شهرستان همدان با 240 هزار مشترک بیشترین و فامنین با 13هزار کمترین مشترک استان را دارند.
این مسوول درباره دستاوردهای اجرای این طرح نیز عنوان کرد: این دستاوردها شامل حذف حجم عظیمی از کاغذ، بهبود شاخصهای عملکردی از جمله قرائت و وصول مطالبات، تسهیل ارتباط با مشترک و ایجاد فرصت ارتباط دوسویه با مشترک میشود.
فریدونی با بیان اینکه هم اکنون با دو برنامه «آپ» و «سکه» در راستای پرداخت الکترونیک قبض برق قرارداد منعقد شده است، گفت: با 8 برنامه دیگر نیز در حال رایزنی و پیگیری هستیم.
وی با اشاره به اینکه فاز نخست، حذف قبضهای برق است، عنوان کرد: در فاز دوم سایر خدمات پر ترافیک مانند درخواست انشعاب، تغییرنام، صدور قبض المثنی، اصلاح قبض و تعرفه نیز انجام میشود.
این مسوول با بیان اینکه این فعالیتها سالیانه منجر به 200هزار سفر درون شهری میشوند، گفت: این فعالیتها نیز قرار است در قالب برنامههای تلفن همراه انجام شوند.
*مشاهده و دریافت قبض برق از طریق وبگاه
در این روش برای دریافت و پرداخت قبض برق ابتدا وارد وبگاه شرکت توزیع برق استان همدان به نشانی (edch.ir) شوید و پیوند مشاهده قبض را انتخاب کنید و تنها با وارد کردن شناسه قبض، قبض را مشاهده و پرداخت کنید.
* مشاهده و دریافت قبض برق از طریق سامانه تلفن گویای 1521
شیوه دیگر پرداخت قبض برق استفاده از سامانه 1521 است. پس از تماس با این شماره از شما شناسه قبض درخواست میشود و با وارد کردن عدد 13 رقمی شناسه مبلغ بدهی برق شما اعلام میشود و در صورت تمایل با داشتن رمز دوم امکان پرداخت آن را نیز دارید.
*پرداخت قبض برق از طریق کدهای دستوری
پس از شمارهگیری یکی از کدهای دستوری #21121*6655* #1521*733* و #1521*741*، شناسه قبض برق خود را وارد کرده و در ادامه فهرستهای موجود شما را تا پرداخت قبض هدایت میکنند.
*برنامه «همراه برق» (سامانه غیر حضوری صنعت برق)
در این روش نیاز دارید یکبار برنامه همراه برق را دریافت و روی گوشی تلفن همراه خود نصب کنید. پس از نصب و اجرای برنامه همراه برق به بخش پرداخت قبض بروید و با وارد کردن شناسه قبض و یا اسکن کد روی قبض قدیمی مبلغ بدهی برق خود را مشاهده میکنید و در صورت تمایل امکان پرداخت قبض نیز برای شما قرار داده شده است.
این نرمافزار نیز مانند روش پرداخت وبگاهی به صورت استانی تعریف شده و مشترکان با ورود به وبگاه شرکت برق استان میتوانند نسخه اصلی را تهیه و اجرا کنند.
مراجعه به دفاتر پیشخوان یا آی سی تی روستایی نیز روشهای دیگر برای اخذ صورتحساب ماهانه برق است.
*خریداران مسکن برای پرداخت قبض برق چکار باید بکنند؟
وارد کردن شماره تلفن برای مشاهده و دریافت قبض برق به مصرف کننده مرتبط است نه مالک مسکن و ساختمان. بر این اساس فرد مصرفکننده با وارد کردن شماره خود امکان مشاهده دریافت و پرداخت قبض برق را خواهد داشت فارغ از اینکه مالک یا مستاجر آن ساختمان باشد.
*نحوه پرداخت قبض مشاع در ساختمانها چگونه است؟
در این روش نیز مانند پرداخت قبض واحد شخصی مدیر ساختمان یا فردی که بناست قبض برق مشاع را پرداخت کند باید شماره تلفن همراه خود را در سامانه ثبت کند و پس از آن علاوه بر قبض برق واحد مسکونی خود قبض برق ساختمان نیز برای وی ارسال خواهد شد و امکان پرداخت آن را خواهد داشت.
*آیا یک فرد میتواند قبض چند ساختمان را همزمان پرداخت کند؟
محدودیتی برای پرداخت قبوض وجود ندارد و یک فرد میتواند برای چندین واحد مسکونی شماره تماس خود را وارد کند و قبوض برق آنها را مشاهده و پرداخت کند.
*در صورت عدم امکان مشاهده و دریافت قبض چه باید کرد؟
اگر به هر دلیلی با روشهایی که ذکر شد امکان مشاهده دریافت و پرداخت قبض برق خود را پیدا نکردید میتوانید با تماس با شماره 121 یا مراجعه به وبگاه شرکت برق استان شماره خود را ثبت کنید و با طرح مساله، مشکل را حل کنید.
انتهای پیام/
|